O mne

Volám sa Andrea a šitie ma sprevádza skoro celý život. Nie som žiaden profesionál, som len nadšený amatér :D
Blog som si založila ako svoj postrehovník a prehľadnú zbierku odkazov na kadečo, čo s patchworkom súvisí.
Alebo aj nie celkom.
Ak niekomu moja zbierka pomôže v začiatkoch šitia patchworku, alebo šitia všeobecne, budem rada.
Dopozašívania :D
Andri

streda 11. decembra 2013

Ženilková technika

Ženilková technika nie je u nás veľmi známa. Ešte tak vlna na pletenie s efektom ženilky, ale ženilka na látke?


Vytvorila som návod a snáď niekoho naštartuje k tvorbe.
(tento návod som kedysi zverejňovala na istých hand made predajných stránkach, ale keďže tam som postup už vymazala, zverejňujem ho tu)

Rozmery látok, ktoré budete potrebovať na budúce dielo, závisia od toho, čo sa chystáte vytvoriť.
Ja som šila väčšiu  kozmetickú taštičku, čiže rozmery vychádzajú z veľkosti vrchnej látky.
(Hneď v úvode sa musím ospravedlniť za miestami zníženú kvalitu fotografií. Môj pracovný kútik má iba maličké okienko a s fotoaparátom sa príliš nekamarátim.)

Obrázok 1.
Látka A je podkladová. Pri jej strihaní pridáme k šírke a dĺžke cca po 1,5 cm z oboch strán. (Áno, teraz som si všimla, že som do snímku vpísala zlý rozmer. Malo tam byť + 3 cm)
Látka B a C sú schované vo vnútri a môžete pokojne využiť aj takú, ktorá sa Vám už dlhšiu dobu povaľuje okolo šijacieho stroja a raz neviete načo ju využiť. Čo sa týka počtu vnútorných látok, dve vrstvy minimálne.
Látka D je vrchná a bude udávať farebný tón výslednej práce.
 Látky nevyhnutne nemusia byť v jednej farbe, alebo tóne. Často tie najšialenejšie kontrasty dopadnú skvele. Je to trochu o pokuse.
 (Výborne vypadá ženilka vytvorená z rifloviny. Vtedy môžete dať vnútorné vrstvy (stačí tenká bavlna, nemusí byť riflovina) iba dve, podklad a vrch tvorí riflovina.) 

Obrázok 2.
Látky uložíme na seba, v poradí, akom sme sa rozhodli.



Obrázok 3.
Zošpendlíme.


Obrázok 4.
Naznačíme si čiaru, pod 45 stupňovým uhlom k okraju látky.


Obrázok 5.
Čiaru stačí vytlačiť, nakresliť miznúcou fixou (tú nemám), jemne ceruzkou...


Obrázok 6.
...alebo našpendliť.



Obrázok 7.
Na svojom miláčikovi nastavíme dĺžku stehu. Moja stupnica sa pohybuje od 0 do 4. Dala som 3.  Šírku si nevšímajte, budeme šiť rovným stehom.
Aktualizácia 17.05.2015 : Vraciam sa k návodu s poznámkou, že je lepšie dať hustejší steh, prípadne úzky cik - cak. 



Obrázok 8.
Šijeme presne po čiare, ktorú sme si naznačili. Druhý steh sa snažíme uložiť vedľa prvého, na polovicu patky.


Obrázok 9.
A šijeme. Na konci látky nemusíte nitku strihať, pokojne využite trčiacu podkladovú látku na prechod na ďalší "riadok"
 (Moje stehy sú trochu rozhodené. Práve vďaka tejto fotke som zistila, že mám v šijacom stroji posunutú ihlu. Pol milimetra doľava a čo to narobí :( )


Obrázok 10.
Prešívanie (štepovanie) je na konci.



Obrázok 11.
K slovu sa dostáva šikovná vecička - rezacie koliesko na ženilku.



Obrázky 12. a 13.
Efekt ženilky sa dá vytvoriť aj nožnicami, ale musia mať rovné, ostré a úzke špice. (Malé manikúrové nožničky sú väčšinou poruke - ostré a špicaté, ale po chvíľke z nich bolia prsty.)
Rez, alebo strih, vedieme všetkými látkami, okrem podkladovej a snažíme sa ho udržať presne v strede medzi prešitiami.
Práve preto spodná látka presahuje vrchné, aby sa nám lepšie triafalo do "tunelíkov".



Obrázky 14. a 15.
Šikovná vecička - rezač na ženilku, má vodiacu nožičku, ktorú vnoríme medzi podkladovú látku A a látku B a šírka nožičky sa postará, aby sme rez viedli stredom.
Tak do toho - režeme!


Obrázok 16.
Vypadá to hrozivo, ale je to zábava. Chce to trošku cviku, prísť na ten správny "gríf" ale látka si doslova sama vypýta, kde ju treba pridržať.  Pre uľahčenie rezanie si môžete začiatky nastrihávať nožnicami.


Obrázok 17.
Rezanie je hotové. Ak sme postupovali správne, podkladová látka ostala v jednom celku :) a ostatné vrstvy sme dôkladne rozfranforcovali.


Obrázok 18.
Môžeme pristúpiť k šitiu samotnej taštičky na kozmetiku. Návod na ňu uverejňovať nebudem, lebo teraz nie je dôležitý.
Podkladová látka na obrázku je už podlepená nažehľovacím vliselínom, aby výsledná práca pekne držala tvar.


Obrázok 19.
Pretŕčajúce okraje podkladovej látky už môžete zrovnať s vrchnými vrstvami. Odstrihnúť, alebo odrezať rotačným rezačom.
A pustíme sa do šitia.



Obrázok 20.
Napríklad takejto taštičky. Keď je ušité, potrebujeme zdôrazniť efekt ženilky.
Máte tri možnosti. Buď hodíte výrobok do pračky a operiete. Osobne používam kratší cyklus.
Druhou možnosťou je ručné pranie, pričom látky v rukách dôkladne, ale s citom premädlite.
Tretia možnosť je pre netrpezlivé. Vezmete jemnú kefku, (niečo ako tú na bábätkovské vlásky) a kefovaním nastrihnuté kraje látky vystrapkáte.
Taštička na obrázku je práve iba vykefovaná, pretože bola robená ako darček a dosť som sa ponáhľala.
Praním dosiahnete jemnejšiu ženilku.
Alebo časom. :)


Obrázok 21.
To by som nebola ženská, keby som na záver nedala čerešničku - kvietok kanzaši :)
Môžeme si utrieť pot z čela :)

DODATOK: 
Odkedy som vytvorila postup na "ženilku" arzenál môjho patchwork vybavenia sa rozšíril ako o pravítka, tak o novú, väčšiu podložku, rezacie koliesko a najnovšie pribudol aj šijací stroj.
Postup je dôkazom, že tvoriť sa dá aj s minimálnym vybavením. Aspoň zo začiatku určite. Potom, ako posadnutosť šitím rastie, rastie aj množstvo pomôcok.
Ale o pomôckách niekedy inokedy.
Dopozašívania:D

2 komentáre:

Ďakujem za návštevu a želám krásne tvorenie :)