O mne

Volám sa Andrea a šitie ma sprevádza skoro celý život. Nie som žiaden profesionál, som len nadšený amatér :D
Blog som si založila ako svoj postrehovník a prehľadnú zbierku odkazov na kadečo, čo s patchworkom súvisí.
Alebo aj nie celkom.
Ak niekomu moja zbierka pomôže v začiatkoch šitia patchworku, alebo šitia všeobecne, budem rada.
Dopozašívania :D
Andri

streda 18. decembra 2013

Pravítka na patchwork. Pomôcky - druhý diel

Minule som sa s vami podelila o svoje osobné postrehy pri nákupe podložky a rezacieho kolieska na patchwork. Dnes vám priblížim moje pravítka a ich využitie.
Zdôrazňujem - sú to iba moje osobné skúsenosti. Každá patchworkárka si môže obľúbiť určité druhy pravítok, na ktoré iste nedá dopustiť.
So mnou je to rovnako. Ale možno niekomu uľahčím rozhodovanie.

Prvé pravítko, ktoré som si kúpila, bol štvorec 15 x 15 cm

 Čmáranie čiernou fixou na CD si nevšímajte. Nahrádzam si tak rôzne jednoúčelové šablóny, ktoré sú dosť drahé. Nie je to síce dokonalé riešenie, ale na vyskúšanie nového vzoru stačí.
Štvorec má metrické značenie, výraznejšie linky po 5 cm. Diagonálna umožňuje presné orezávanie ušitých bločkov štvorcových rozmerov.
Štvorcové pravítka od rôznych firiem majú mriežku a naznačené uhly riešené rôzne. Mne vyhovuje práve táto verzia.


Štvorcové pravítko je napriek výhodám predsa len malé. Nastal čas na kúpu veľkého o rozmere 60 x 16 cm
Kupovala som ho zároveň s väčšou podložkou, pretože načo by mi bolo pravítko 60 cm, keď podložka má iba 45 cm.
Je výborné na rezanie dlhých pásov z látky, orezávanie hotových blokov, alebo ušitých sendvičov.
Okrem metrickej mriežky a číslovania po všetkých stranách, má na rôznych miestach opakovane naznačené 30°, 45° a 60° uhly.
Môžete ním rezať látku na šikmý lemovací prúžok... Možností je mnoho, určite na ne prídete.

Trojuholníkové pravítko o výške 8 inch a základni cca 9 inch
Ako som už spomínala, patchworkári v zahraničí používajú prevažne inche. Aby som nemusela prepočítavať, doplnila som si zbierku pravítok.
Nebudem tu vymenúvať techniky, pri ktorých je práve toto pravítko užitočné, ale celkovo s ním pracujem rada.
Pre začiatok možno nie je až tak potrebné, ale ak si ho kúpite, určite nezostane zastrčené v kúte.


Toto stredne veľké pravítko, rozmer 6 x 12 inch, som kúpila iba nedávno a hneď sa stalo mojím obľúbeným. Naznačené línie uhlov (30°, 45° a 60°) v strede sú výbornou pomôckou pri rezaní a zarovnávaní.
"Akurátna" dĺžka pravítka umožňuje rezanie menších kúskov látok a bločkov, kedy je vám dlhé, 60 cm pravítko, skrátka "pridlhé".
Práve toto pravítko by som zrejme radila kúpiť ako prvé, pre začiatočnícke pokusy.

Maličké pravítko o rozmere 4 x 4 inch som si kúpila viac menej preto, lebo sa mi páčilo:D
Ako je vidieť na obrázku, má naznačené obe diagonály a dve, v strede sa pretínajúce línie, naznačujúce 60° uhol.
S trochou fantázie sa štvorec dá použiť na rezanie flic flacu (veterníkov). Druhú líniu ešte vždy možno dokresliť tenkou fixou na CD. Túto fintu dosť využívam a tak povyšujem možnosti použitia všetkých pravítok, ktoré mám doma.




(Jedno pravítko na mňa ešte čaká v balíčku od "ježiška" Takže zatiaľ pššššt :D)

A ako sa dá použiť centimetrové pravítko na rezanie v inchoch?


Asi takto : Priložím dlhé, centimetrové pravítko na látku a potrebujem odrezať pás o šírke 2". Zhora priložím malé inchové pravítko a nameriam si želaný rozmer.
Začnem v strede, pridržím si dlhé pravítko, aby "neušlo" a pohybujem malým pravítkom doľava doprava, pričom sledujem horný okraj látky, ktorý musí byť stále pod líniou, označujúcou 2". Ak je látka vyššie, alebo nižšie, opatrne posuniem veľké pravítko a zrovnám. Zas pohybujem malým pravítkom doľava - doprava a kontrolujem.
Toto opakujem dovtedy, kým nedosiahnem čo najpresnejší výsledok.
Potom režem.

Ak by som mala teraz, s odstupom času zhrnúť, pre začiatok odporúčam pravítko 6 x 12 inch, alebo jeho metrickú verziu. Následne určite dlhé 60 x 16 cm, alebo verziu v inchoch. Po pár ušitých blokoch už budete samé tušiť, čo by sa hodilo.

Musím dodať, že som si ešte kupovala šablónu na drážďanský tanier a veľkú šablónu na Flic flac.
Drážďanský tanier som už otestovala a okrem neho s pravítkom dokážete robiť pár vzorov. Inak šablónu príliš nevyužijete. Ale rozhodne ju nezatracujem.
Šablón na Flic flac je viac druhov. Tá "moja" je síce na viac veľkostí štvorcov a balenie obsahuje prehľadné tabuľky rozmerov, ale materiál, z ktorého je vyrobená, je mäkký a už pri prvom testovaní sa mi ho podarilo "krásne" porezať. Na tohoto výrobcu si dám pozor.

Schválne nepíšem názvy výrobcov a ich logá sú na fotkách prekryté. Ak chcete konkrétnu radu, poskytnem ju súkromne. Kontaktný formulár sa nachádza v zápätí stránky.
Pýtajte sa, ak sa vám zdá, že niektoré info o pravítku vám nestačí. Priestor pre komentáre je tu práve na to.
Prajem čo najkratšie trvajúce dilemy pri vyberaní pravítok.

Dopozašívania, priatelia patchwork pozitív!




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za návštevu a želám krásne tvorenie :)