O mne

Volám sa Andrea a šitie ma sprevádza skoro celý život. Nie som žiaden profesionál, som len nadšený amatér :D
Blog som si založila ako svoj postrehovník a prehľadnú zbierku odkazov na kadečo, čo s patchworkom súvisí.
Alebo aj nie celkom.
Ak niekomu moja zbierka pomôže v začiatkoch šitia patchworku, alebo šitia všeobecne, budem rada.
Dopozašívania :D
Andri

pondelok 16. decembra 2013

Chcem začať s patchworkom! Pomôcky - prvý diel.


Chcem začať šiť patchwork, najlepšie hneď! Povedala som si tvrdohlavo pred nejakým časom. Šiť predsa viem, tak aké okolky, pustím sa aj do zošívania tých krpatých kúskov :D
Synchrónne s pozeraním videonávodov na youtube (blahorečím ich tvorcom) som vzala do rúk nožnice, látku a ...


Čoskoro som zistila, že tade cesta nevedie.
Nastalo podrobnejšie pátranie a sledovanie majstrov patchworku vo videách.
Rotačný nôž, pravítko a podložka! Len kde ich vziať?
V kamennom obchode s galantériou som nepochodila, ale eshopy na internete sú zásobené veľmi dobre.
Pridávam odkaz na moju rubriku, kam som sa snažila zhromaždiť eshopy, kde som buď nakupovala, alebo sa chystám. Samozrejme, že ich je viac, pokúsim sa ich počet postupne dopĺňať. Pokojne mi napíšte, ak by ste chceli podiskutovať.

( Kde rada nakupujem - rôzne odkazy )

Jeden dôležitý postreh - Všetky pravítka a šablóny na patchwork sú dostupné buď v inchoch, alebo centimetroch. Vo svete sa používajú prevažne inche, mnoho návodov je rovnako v inchoch, ale centimetre sú pre nás lepšie predstaviteľné. Je na Vás, pre ktorú možnosť sa rozhodnete.
Moje pravítka sú akýmsi mixom medzi oboma svetmi, takže ma návody nezaskočia.
(Časom som zistila, že v inchoch sa mi šije lepšie. Rovnako moja patchworková patka má prídavok na šev 1/4", takže pri meraní v inchoch nevznikajú rozdiely. Pri meraní v cm sa ako prídavok používa 0,7 cm, čo nie je celkom presne 1/4".)

Rezacia podložka
Skvelá pomôcka, ktorá ochráni vašu pracovnú plochu pred porezaním rotačným rezačom. Šikovný materiál na jej povrchu sa dokáže zaceliť a vydrží opakované "jazdy" kruhovej čepele.
Podložka môže byť buď obojstranná, alebo je použiteľná iba z jednej strany.
Vyrábajú sa v rôznych farbách a majú na sebe natlačenú mierku, zvyčajne i uhly, pre uľahčenie práce. Ak ste si kúpili obojstrannú podložku, jedna strana je potlačená mierkou v centimetroch, druhá v inchoch.
Najmenšie podložky, ktoré sú už vhodné pre patchwork majú 45 x 30 cm. Väčšia má 60 x 45, potom 60 x 90 až po skutočne obrovské, ktoré dokážu prekryť veľký pracovný stôl. Vhodné pre patchwork hovorím preto, lebo existujú aj menšie rozmery, ktoré používajú modelári, alebo tvorilky scrapbookov, či pohľadníc.
Moja prvá podložka mala 45 x 30. Bola skvelá a postačovala mi do prvého šitia deky.
Napriek samozaceľujúcemu povrchu som jednu jej stranu poriadne poničila.
Mohla som si hneď kúpiť väčšiu, ale teraz mám jednu veľkú, natrvalo položenú na stole a menšiu používam ako prenosnú.
Časom sa každá podložka zanesie drobnými narezanými vlákienkami. Vtedy je dobré ju jednoducho vložiť do vane, použiť jemný saponát a podložku vyčistiť. Na kefu by som príliš netlačila, alebo použila takú s jemným vláknom. Potom len vysprchovať. ;-) Podložku, seba neskôr ;-)

Rotačný rezač
Ďalšia užitočná pomôcka, bez ktorej sa pri patchworku obídete iba ťažko. Základ tvorí oceľové koliesko s veľmi ostrými hranami, v priemeroch 18, 28, 45 a 60 mm, osadené v rúčke, väčšinou z plastu.
Tvar a prevedenie rúčky závisí od výrobcu. Pri nákupe cez internet je veľmi ťažké odhadnúť, či bude daný typ rúčky dobre sedieť v ruke. Ak je možnosť, treba poprosiť kamarátku patchworkárku aby dovolila "šáhnuť" na svoj rezač, alebo sa orientovať podľa ceny a sympatií a objednať "naslepo".
V mojej výbave mám rezač značkového výrobcu, rúčka je z masívneho modrého plastu a po bokoch má protišmykovú úpravu. Čepeľ je schovaná pod plastovým krytom a vysunie sa až po pritlačení na látku. Tiež sa dá prepnúť, koľko sa plastový kryt posunie, ak režem jemnú látku, alebo viac vrstiev. Koliesko má priemer 45 mm a po mojich osobných skúsenostiach, by som väčšie ani nechcela.
Druhé koliesko som kúpila za pár "korún" zastrčené v železiarstve, kde hádam ani netušili, na čo sa dá použiť. Koliesko má 28 mm, tiež sa dá schovať pod krytom a reže sa mi s ním hádam lepšie, ako s tým značkovým.
Chcela som tým povedať, že konečná práca s rezačom je iba o zvyku. No všeobecne sa väčšie priemery koliesok používajú na rezanie rovných línií a tie menšie na rôzne "zákruty".
Najviac využiteľné sú hladké kolieska, ale dajú sa kúpiť aj vlnkované a cik - cakové, ktoré nahrádzajú cik cak endlovacie nožnice.
Ďalšími kolieskami sú vytláčacie, alebo radielka, ktoré sa nepoužívajú na rezanie, ale iba vytlačenie, či vyznačenie línie a prenos strihu z papiera na látku.
Nech už si ale kúpite rezač väčší, menší, hladký či cik cak, počítajte s tým, že kolieska majú obmedzenú životnosť a časom bude treba kupovať náhradné.

aktualizácia 16.02.2014 : Ako naostriť čepeľ rotačného rezača

Pravítkam sa budem venovať nabudúce, ale predsa mám ešte jednu radu na záver.
Ak sa vám nechce lámať hlavu na značkou, typom, druhom, atď... pomôcok pre začiatok, takmer v každom eshope s pomôckami pre patchwork ponúkajú sady, kde toto všetko už niekto rozhodol za vás. :D
Sada väčšinou obsahuje podložku 45 x 30, rotačný rezač a základné pravítko. Podľa výrobcu môže byť priložená miznúca fixa, špendlíky, alebo iná užitočná drobnosť.

Dopozašívania :D


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ďakujem za návštevu a želám krásne tvorenie :)